lördag 21 november 2015

Godkänt BH-prov!

Det var en mindre trevlig syn jag vaknade upp till idag.. Det hade kommit snö! Det skulle betyda kallt, blött och halt på plan när jag och Hugo skulle gå BH-provet.. Nåja, det var bara att göra det bästa av situationen.

Jag och Hugo startade som tredje ekipage. När vi gick så var det rena rama snöstormen, det blåste som tusan så snön kom nästan vågrätt ner.. Jag bestämde mig för att stänga ute allt annat och bara fokusera på att gå rätt, och lita på att Hugo visste vad han skulle göra och följa mig. Fotgåendena gick helt okej, Hugo hade rätt så bra fokus men tyckte nog att jag var hemskt märklig som bara gick och gick och aldrig kom det någon köttbulle, eller en boll som belöning. Så lite hakade Hugo efter i slutet på fotgåendena men överlag skötte han sig bra. Vi hade bra kontakt och bra samarbete!
Sättandet var inga problem, inte heller läggandet. Han satte sig lite snett och långt ifrån på inkallningen, men kom med bra fart.
På platsliggningen fick jag höra efteråt att efter att jag hade gått ca 5 meter så hade Hugo stigit upp då han kände nån hemskt spännande doft längre fram (hade legat tikar där), men valt att lägga sig igen och låg sedan fint ända till slut.

Linförighet: Mycket bra
Fotgående: Bra
Sättande: Utmärkt
Läggande med inkallning: Mycket bra
Platsliggning med störning: Utmärkt

Stadsdelen blev rena rama dammsugningen. Hugo var så inne i sitt snusande så han knappt märkte av någon av störningarna. Förutom allt snusande så gick det bra och vi blev godkända!

4 av 6 hundar blev godkända i detta BH-prov och domare var Jorma Lankinen. Nu ska vi hårdträna under vinter så att vi (kanske) kan starta i bruksprov i vår! Om det blir sök eller spår återstår att se..






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar