måndag 11 juli 2016

Räddningshundsprov i dagarna två

Då var ännu en provhelg över, den här gången i räddningshundens tecken!

I lördags var det dags för ett nytt försök för mig och Zack att göra räddningssökprov. Sist vi startade så var Zack allt för berörd av skotten och hela lydnadsdelen gick åt skogen och vi blev inte godkända där. Vi fick köra skogsdelen ändå, bara för träningens skull och där hade vi fått full pott! Så visst harmade det att lydnaden inte gick igenom.

Nu hade vi dock tränat skott en massa och lydnaden gick superbra! Jag är väldigt nöjd över min och Zack bedrift där och vi fick en slutbedömning på "mycket god".

Tyvärr sket det sig i skogen sen.. Zack bara falskmarkerade. Han markerade de övriga tävlingsekipagen som väntade en bra bit bort. Han markerade en gömma där han redan hittat en figurant. Så provet avbröts. Inte godkända den här gången heller!

Igår (söndag) startade jag i räddningsspår med Hugo. Lydnaden gick inte alls speciellt bra. Hugo var otroligt spretig och flåmig och var överallt än där han borde vara. Med nöd och näppe blev vi godkända.

Så var det dags för spåret. Redan på linjen fick vi problem. Hugo hade vittring av spåret som gick åt vänster och drog iväg åt sidan för tidigt. Vi blev kallade tillbaka till linjen och jag skulle skicka ut Hugo på linjen igen. Då blev han dock osäker, han hade ju i princip blivit nekad att gå till spåret så han börja leta efter andra lösningar, och kollade runt på en massa andra ställen. Jag hade jättesvårt att få ut honom igen. Till sist gick han dock, hittade stället där spåret korsade på riktigt- men tog bakspår. Tog tillbaka honom och äntligen for han iväg på rätt! Sen var det bara att hänga efter.
Själva spåret gick riktigt bra, förutom att Hugo fick för sig att inte markera en enda sak i spåret. Han snusade nog på alla grejer så jag såg att han hittat nåt, men tog inte upp något som jag vill att han ska göra. Nåja, vi fick med oss alla 4 saker och vi hittade figuranten i slutet av spåret.

Även spåret blev just och just godkänt på grund av strulet på linjen, men vi blev ändå godkända! En fin pokal fick vi med oss hem och jag är ändå nöjd med Hugos bedrift. Domaren hade en annan åsikt än mig om vad som gick fel på linjen, men det tänker jag inte bry mig om. Jag känner min hund och vet själv bäst vad som gick fel.

Nu siktar vi mot nya prov och nya resultat!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar