söndag 10 april 2016

Hugos första start i brukssök

Så har jag och Hugo äntligen äntligen debuterat i bruksprov! I det stora hela måste jag säga att jag är väldigt nöjd över gårdagens resultat. Första tävlingen och dessutom minimalt med träning före och en del moment tränades in bara några dagar före provet!

Provet började med lydnad på plan. Vi startade först. I fotgåendet var Hugo på tok för ivrig, han hoppade mest bredvid mig och var självklart även tvungen att hålla koll på allt runtomkring sig. Skotten var han inte riktigt beredd på så han tittade bakåt lite. När vi närmade oss gruppen blev Hugo överlycklig och skulle hälsa på alla.

Sättandet gjorde han fint. Läggande med inkallning gick helt bra förutom att Hugo satte sig snett framför mig på ingången, nästan direkt vid sidan.

På slätapporteringen visste inte Hugo riktigt hur han skulle ta i apportbocken. Ingången var lite halvkass. På hoppapporteringen hoppade han fint över, tog apporten men kom runt hindret tillbaka.. A-hindret gjorde han däremot perfekt!

På framåtsändandet, Hugos favorit, var han lite väl taggad under förberedande delen, men for sedan iväg som ett skott! Dock så tyckte han det var hemskt onödigt att lägga sig i slutet av gräsplanen, han hade ju fullt upp med att leta efter bollen som brukar ligga där!

Och så till sist platsliggning med störning. Både jag och Hugo blev nog överraskade av skotten, jag hade inte hunnit till min plats innan dom kom. Hugo satte sig upp vid skotten, men stannade kvar på sin plats och efter en stund så lade han sig igen.

"Lite för ivrig" var domarens kommentar på lydnaden och vi fick totalt 73 poäng av 100 möjliga.

Efter lydnaden bar det iväg till skogen! Där startade vi sist. Jag började med att skicka Hugo åt höger, eftersom vinden blåste ditåt (det är lättare att få ut honom på ett eventuellt tomslag om han inte har hjälp av vinden). Han var borta en bra stund och kom till sist tillbaka med rullen i munnen. Vi for på påvis och Hugo förde mig till figuranten, dock så tog han en liten lov och inte den snabbaste och rakaste vägen. Det fick vi lite avdrag för.
Sedan skick åt vänster. Jag hörde att Hugo var framme vid en dold gömma, man hörde hur svansen slog mot något plast då han antagligen febrilt försökte ta sig in till figuranten. Han kom till sist ändå tillbaka med rullen och vi kunde gå på påvis, lite rakare den här gången.

Vi hittade alltså båda figuranterna på två skick och totalpoängen för söket blev 156 poäng av 170 möjliga.

Till sist var det dags för uppletandet. I klass 1 behöver hunden bara hitta 1 grej, och det tog ungefär 25 sekunder så hade Hugo fått vittring på en grej, hittat den och kommit med den till mig. 30 av 30 möjliga på uppletandet!

Totalt fick vi 259 av 300 poäng vilket räckte till ett andrapris, titeln HK1 och uppflyttning till klass 2!

Som sagt, jag är supernöjd. Jag hade inte förväntat mig mera och med lite träning blir det nog riktigt bra! Nu siktar vi mot start i bruksspår klass 1 och KANSKE brukssök klass 2 i slutet på maj. Nu är vi på gång!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar